Què cal saber per comprar i usar articles de platja amb seguretat?
L’estiu i l’època de vacances són sinònims d’anar a passar el dia a la platja o a la piscina. És per això que l’ús d’articles de platja esdevé habitual, especialment entre els més petits. Parlem de joguines aquàtiques com ara flotadors o maniguets, però també de les cremes de protecció solar o de les ulleres de sol.
Des de l’Oficina de Consum del Baix Camp us volem recordar, que en tots els casos, quan compreu aquests productes –i també a l’hora de fer-los servir–, és important que pareu molta atenció a l’etiquetatge i als possibles advertiments o normes d’ús.
Joguines aquàtiques
Els articles de platja adreçats als infants tenen la consideració de joguines, per tant, han de complir tot un seguit de requisits de seguretat.
En l’etiquetatge d’aquests productes hi ha de constar el marcatge CE, que indica que aquesta joguina compleix les normes de seguretat europees. Una altra dada imprescindible és el nom i l’adreça del fabricant, de l’importador o del venedor. En definitiva, del responsable d’aquell producte.
També són importants les instruccions i les advertències d’ús i les normes específiques de seguretat infantil. Fixeu-vos, per exemple, en el grup d’edat recomanat. I si compreu flotadors, maniguets, suros o bombolles, han d’incloure advertiments sobre els possibles riscos: la necessitat de fer-los servir només quan l'infant pot fer peu i sempre sota la supervisió d’un adult, el perill d’ofegament –penseu que són joguines, per tant, no protegeixen del risc d’ofegament–, etc.
Cremes de protecció solar
En primer lloc, és bo que compareu i escolliu el producte més adequat en funció del vostre tipus de pell.
D’altra banda, tingueu en compte que les cremes són productes cosmètics que caduquen, per tant, reviseu-ne la data de caducitat o, un cop obertes, el termini durant el qual les podeu usar sense risc. Usar-les un cop s’han fet malbé, podria ser perillós i provocar-vos problemes a la pell.
A més, per evitar al·lèrgies, fixeu-vos en el llistat d’ingredients.
Ulleres de sol
Si compreu ulleres de sol, és preferible fer-ho en establiments especialitzats i demanar l’assessorament d’un professional perquè us recomani les ulleres més adequades. Així evitareu les falsificacions, que poden provocar danys a la vista.
Pel que fa l’etiquetatge, assegureu-vos que inclou la marca CE que us dóna una garantia de qualitat, ja que indica que el producte ha estat sotmès a un control. També hi han d’aparèixer les dades del fabricant o del distribuïdor a la Unió Europea.
Un altre aspecte que cal tenir en compte és el grau de protecció contra els raigs ultraviolats, que ha de ser tan elevat com sigui possible. Pareu atenció especial a les ulleres destinades a nens i nenes!
En darrer lloc, si no necessiteu graduació, els vidres han de tenir neutralitat òptica, és a dir, absència de graduació. Les ulleres de poca qualitat poden tenir graduacions residuals, cosa que us pot provocar sensació de mareig, visió doble o mal de cap, símptomes que desapareixen quan deixeu d’usar-les.
Com podeu reclamar?
Demaneu i conserveu sempre els tiquets de caixa, ja que els necessitareu com a prova si us cal reclamar. Davant de qualsevol disconformitat amb la compra, en primer lloc adreceu-vos a l’establiment venedor i, si no es resol, presenteu la reclamació en un organisme públic de consum.
I si detecteu productes insegurs o perillosos, a més de comunicar-ho a l’establiment, podeu omplir el formulari de denúncia de l’Agència Catalana del Consum.
En cas de disconformitat amb l'establiment venedor, demaneu el full oficial de reclamació a l’empresa o contacteu-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria us podeu adreçar a l’Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus.
Tenim servei d’atenció telefònica tots els dilluns de 9 h a 12 h trucant al 977 327 100, servei d’atenció per correu electrònic a l’adreça consum@baixcamp.cat i atenció presencial els dilluns de 9 h a 12 h, i dimecres i dijous de 9 h a 13 h amb cita prèvia.