Consells per comprar durant el Black Friday
El divendres 29 de novembre és el Black Friday i el dilluns 2 de desembre el Cyber Monday. Si penses comprar en aquestes dates, és important que ho facis de manera responsable i meditada i evitis les compres impulsives.
Moltes botigues i empreses, tant físiques com de venda per internet, ja han començat a anunciar descomptes i ofertes amb motiu del Black Friday (29 de novembre) i el Cyber Monday (2 de desembre). Com que és un moment de l'any en què aprofitem per avançar les compres del Nadal, és important, més que mai, vetllar per un consum responsable, sostenible i segur.
Per aquest motiu des de l’Agència Catalana del Consum s'ha posat en marxa a les xarxes socials @consumcat una campanya divulgativa, protagonitzada per la presentadora i comunicadora Carla Rubio, per compartir informació pràctica per comprar de forma més responsable i segura aquest Black Friday. Sota el lema “N’estem tips”, es donen consells (“tips”) adreçats especialment als consumidors més joves per fer un consum conscient i reflexiu.
Compres planificades:
- Abans de comprar, pensa què necessites realment i fes-te una llista, així evitaràs compres impulsives.
- Compara preus en diversos llocs i desconfia de les gangues a internet, podria tractar-se d'un engany o de productes falsificats, per exemple.
- Controla especialment la despesa amb targeta de crèdit i les compres finançades per a no sobreendeutar-te.
- Recorda que els productes han de tenir la mateixa qualitat i garantia que tenien a preu no rebaixat.
- Revisa que els productes mostrin tant el preu original o anterior com el rebaixat, o bé el percentatge de descompte (s'entén per preu original o anterior el més baix que hagi tingut el mateix producte en aquell establiment durant el mes anterior a la rebaixa).
- Tingues en compte que la publicitat és vinculant, és a dir, obliga a complir tot el que s’hi anuncia.
- Guarda els tiquets de compra, són la garantia i els necessitaràs si has de reclamar.
Sostenibilitat
- Compra només allò que necessites, pensa en les conseqüències del teu consum sobre el planeta.
- Afavoreix el comerç local i de proximitat. T’estalviaràs despeses i l’impacte dels enviaments.
- Quan compres per internet tens un mínim de 14 dies per retornar els productes. Tanmateix, que el teu objectiu no siguin les devolucions, ja que el transport té un efecte negatiu sobre el medi ambient.
Compra segura per internet
- Compra només en botigues virtuals segures i de confiança. Abans de comprar-hi, pots fer algunes comprovacions:
- Revisa que el web sigui mínimament acurat, amb dades de contacte, informació suficient sobre els productes i condicions totalment clares pel que fa als sistemes de pagament i d’enviament.
- Busca a la xarxa l’opinió d’altres consumidors sobre aquella empresa.
- Compara preus i si detectes preus excessivament baixos, desconfia’n!
- L’adreça de la pàgina ha de canviar d’http a https.
- Si compres en botigues virtuals amb seu fora de la Unió Europea i tens cap problema, la situació podria ser més complexa i difícil de resoldre.
- Evita fer compres des d'ordinadors públics i xarxes Wi-Fi obertes (sense contrasenya).
Compra en botigues presencials
- Si compres en establiments presencials, tingues en compte que no estan obligats a acceptar canvis o devolucions excepte que ho anunciïn o que el producte no estigui en bon estat. Per tant, és preferible que ho preguntis abans de comprar-hi.
- Si l'establiment ofereix la possibilitat de fer canvis o devolucions, també ha d’informar de les condicions en què es podran fer: terminis, possibles excepcions i sistema de retorn dels diners (en efectiu o en un val de compra amb o sense caducitat).
- Els productes rebaixats han d'estar diferenciats clarament d'aquells que no tenen rebaixa o descompte. A més, la informació relativa als preus rebaixats ha de ser sempre molt clara, assenyalant el preu original i preu rebaixat o el percentatge de descompte.
Si voleu realitzar consultes o reclamacions us podeu adreçar a l'Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la Plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus.
Tenim servei d'atenció telefònica tots els dies de 8:30 h a 9:30 h trucant al 977 327 100, servei d'atenció per correu electrònic a l'adreça consum@baixcamp.cat i atenció presencial els dilluns, dimecres i divendres de 9:30 h a 13 h (de 9:30 h a 11 h sense cita, a partir de les 11h i fins a les 13 h amb cita prèvia).