Bases per a la concessió d’ajuts de desplaçament per a centres escolars d’educació infantil, primària i d’ESO de la comarca del Baix Camp, per al curs 2021-2022
El Consell Comarcal del Baix Camp concedirà ajuts de desplaçament per a alumnes de centres escolars d'educació infantil, primària i d'ESO per al curs 2021-2022, sempre que sigui possible d'acord amb les disponibilitats pressupostàries que resultin de l'aplicació del conveni signat amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya per aquest curs.
PRIMER. Objecte de la convocatòria.
És objecte d'aquesta convocatòria contribuir al finançament de les despeses de desplaçament dels alumnes als centres escolars d'educació infantil, primària i ESO.
SEGON. Destinació de l'ajut.
1. Els ajuts s'atorgaran als sol·licitants que assisteixin a centres d'educació infantil i primària i d'ESO, públics i privats concertats, referenciats pel Departament d'Educació, ubicats dins la comarca del Baix Camp.
2. No obstant això, en el supòsit que algun Ajuntament opti per organitzar i oferir un servei de transport escolar específic, que consisteixi a transportar als alumnes residents al seu terme municipal fins els diferents centres docents del mateix municipi o bé si col·labora econòmicament amb el finançament de serveis de transport organitzats i prestats per aquesta administració, el Consell Comarcal podrà destinar directament a l'Ajuntament la totalitat dels imports que correspondrien als alumnes del respectiu municipi que s'hagin acollit o es puguin acollir a aquesta convocatòria i en resultin beneficiaris.
En aquest supòsit, l'Ajuntament decidirà sobre la gestió i aplicació d'aquests fons, d'acord amb les despeses que efectivament hagi d'assumir i, en el seu cas, repercutir als beneficiaris del servei.
TERCER. Criteris de priorització.
Els ajuts es distribuiran en funció dels criteris següents i segons aquest ordre:
1. Alumnes que resideixin en un municipi diferent al del centre que el Departament d'Educació els ha assignat, i que no comptin amb el servei de transport escolar organitzat pel Consell Comarcal del Baix Camp.
2. Alumnes que resideixin en el mateix municipi que el centre assignat, i que compleixen conjuntament els següents dos requisits:
a) Que tinguin dificultats de desplaçament pel fet de residir a una distància
igual o superior a 2 Km del centre adscrit pel Departament d'Educació, i
b) Que gaudeixin d'un ajut de menjador per causa de precarietat econòmica
atorgat pel Consell Comarcal del Baix Camp.
3. Alumnes que resideixin en el mateix municipi que el centre que el Departament d'Educació els ha assignat, i que compleixen conjuntament els següents dos requisits:
a) Que tinguin dificultats de desplaçament pel fet de residir a una distància igual o superior a 3 Km al centre docent adscrit pel Departament d'Educació, i
b) El llindar econòmic no podrà superar la suma dels següents ingressos, en funció dels membres computables de la unitat familiar, que es detallen a continuació:
- Primer adult (sustentadors principals): 10.981,40 €.
- Segon adult (sustentadors principals): 5.490,80 €.
- Altres adults que integren la unitat familiar diferents dels sustentadors
principals: 2.745,35 €.
- Per cada nen/a de la unitat familiar: 3.294,45 €.
QUART. Import dels ajuts.
De conformitat amb allò que disposa l'article 8.3 de les Bases generals d'atorgament de subvencions, l'import màxim dels ajuts els determinarà la Junta de Govern com a òrgan competent per resoldre els ajuts sol·licitats. Correspondrà a la Gerència formular la proposta de resolució, que haurà de ser dictaminada, prèviament, per la Comissió Informativa de Serveis a la Comunitat del Consell Comarcal. La quantitat assignada a cada ajut atorgat dependrà del pressupost global que finalment resulti de l'aplicació del conveni subscrit amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya; del nombre de sol·licituds favorables; i del barem econòmic que s'estableixi en funció de la distància del lloc de residència al centre escolar assignat, sense que, en cas se superi la quantitat de 10.000 € per al curs 2021-2022.
CINQUÈ. Incompatibilitats.
Els ajuts que es concedeixin seran incompatibles amb qualsevol altre ajut provinent d'una altra administració no municipal o organisme públic o privat, que s'obtingui pel mateix concepte.
A més, s'estableixen els següents supòsits de desistiment de les sol·licituds:
1. Si no és el centre assignat pel Departament d'Educació.
2. Si no arriben al quilometratge mínim segons les Bases.
3. Si no s'ha presentat ni esmenat la totalitat o part de la documentació requerida.
4. Si es té un germà/na que és beneficiari de l'ajut (s'atorga 1 ajut per família), excepte que s'acrediti que utilitzen un servei de transport públic regular.
5. Si es podria fer ús del servei regular de transport escolar organitzat pel Consell
Comarcal del Baix Camp
6. Si els ingressos per membre de la unitat familiar supera la renda màxima establerta a les Bases per a ser beneficiari d'aquests ajuts.
7. Si l'alumne no assisteix periòdicament al centre.
SISÈ. Tramitació.
Les persones interessades hauran de sol·licitar l'ajut al centre docent assignat a l'alumne.
Així mateix, els sol·licitants hauran de lliurar al centre docent, juntament amb la sol·licitud, la següent documentació:
1. Un certificat municipal de convivència, on es faci constar:
a) L'adreça del domicili de residència.
b) La distància real del domicili de l'alumne al centre de destí.
c) El nombre total de membres de la unitat familiar
2. Els sol·licitants que estiguin enquadrats a l'apartat 3r de la Base Tercera,
(únicament aquests) hauran de presentar també la següent documentació:
a) Si és una família monoparental, cal presentar:
? La sentència de separació o divorci, amb el conveni regulador si s'escau.
? El llibre de família de mares solteres.
? Un certificat de defunció
b) Si estan obligats a fer la declaració de renda, cal presentar:
? Tots els fulls de la declaració de renda i la liquidació de l'IRPF de l'exercici
2020.
c) Si no estan obligats a fer la declaració de renda o bé ha canviat la seva
situació econòmica durant l'any 2021, cal presentar:
? La nòmina, el contracte laboral (si és inferior a un any), o bé certificat
d'empresa, un certificat de prestacions, atur, invalidesa, viduïtat, etc...
? Un certificat de l'Oficina de Treball de la Generalitat conforme no rebeu cap prestació o qualsevol altre document que expliciti la situació econòmica de tots els membres de la unitat familiar.
L'obligació de presentar la documentació tributària i la resta de documentació requerida pot ser dispensada si el/la sol·licitant autoritza expressament i per escrit al Consell Comarcal a poder obtenir, directament de l'Agència Tributària i de les altres administracions competents, per via oberta, la informació de la persona interessada requerida per valorar els requisits d'aquestes peticions.
Una vegada finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, el centre escolar trametrà al Consell Comarcal del Baix Camp la documentació que es relaciona a continuació:
1. La relació nominal dels alumnes que sol·liciten l'ajut individual de desplaçament d'acord amb el model que s'adjunta com annex a la convocatòria i amb la signatura del director o directora i el segell del centre, en la qual consti:
El curs escolar
- la data de naixement
- lloc de residència
- distància quilomètrica de la casa al centre
- nombre de viatges al dia
- mitjà de transport utilitzat
2. La sol·licitud i la resta de la documentació presentada pels interessats.
Si els Serveis del Consell Comarcal del Baix Camp observen alguna deficiència o mancança en les sol·licituds o en la documentació presentada, es notificarà aquesta circumstància directament al centre per tal que en el termini màxim de 10 dies, d'acord amb allò que disposa la Llei de procediment administratiu, es pugui esmenar la deficiència.
Si en aquest termini no es produeix l'esmena i/o s'aporta la documentació sol·licitada, s'entendrà que l'interessat desisteix de la seva petició i es resoldrà l'arxiu de l'expedient.
Així mateix, els serveis tècnics comarcals podran corregir, d'ofici, la distància quilomètrica assenyalada en les sol·licituds i en els certificats d'empadronament, quan es comprovi una errada substancial de medició entre el lloc de residència i el centre assignat. Si es creu necessari practicar alguna modificació, es notificarà prèviament al centre per tal que, bé els seus responsables o bé les persones interessades, puguin exercir dins el termini màxim de 10 dies a comptar des de la data de recepció de la notificació, el dret d'audiència davant el Consell Comarcal, posant de manifest allò que estimin convenient en defensa dels seus drets i, si escau, aportant la documentació que estimin convenient.
Si es presenten al·legacions, aquestes seran resoltes per la Junta de Govern a proposta de la Gerència i amb el dictamen previ de la Comissió Informativa competent.
SETÈ. Termini de presentació de les sol·licituds al Consell Comarcal.
El termini per presentar les sol·licituds finalitzarà el dia 25 de febrer de l'any 2022, per a tots els conceptes i no s'acceptarà cap sol·licitud després d'aquesta data, excepte si respon a una cas de necessitat social, que haurà d'anar acompanyat d'un informe específic de l'assistent social.
VUITÈ. Concessió dels ajuts.
No es podran atorgar ajuts per quantia superior a la despesa global autoritzada. Els acords referents a les concessions o denegacions dels ajuts es notificaran als centres d'ensenyament d'infantil i primària i de secundària, a excepció del que disposa la clàusula 2.2.
NOVÈ. Pagament dels ajuts i reintegrament.
El pagament es farà efectiu directament a les famílies i es donarà compte als centres, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries del Consell Comarcal, sense perjudici del que preveu la clàusula 2.2. El règim del reintegrament dels ajuts en cas d'incompliment o altres causes serà l'establert a la Llei 38/2003.
DESÈ. Règim jurídic
Per resoldre tot allò que no prescriuen aquestes Bases específiques, seran d'aplicació les Bases generals aprovades pel Consell Comarcal del Baix Camp, els articles 118 i següents del Decret 179/95, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals, la Llei 38/2003, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de subvencions.
ONZÈ. Règim de recursos
Contra aquestes Bases, que posen fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del Contenciós administratiu en el termini de 2 mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació de les Bases al BOPT o bé, alternativament, recurs potestatiu de reposició davant el Ple del Consell Comarcal del Baix Camp, dins el termini màxim d'1 mes a comptar des de la mateixa data, sense perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs.
DOTZÉ. Protecció de dades personals
Responsable del tractament: Consell Comarcal del Baix Camp- P9300003B
Finalitat: Incorporació de les dades requerides en un fitxer per valorar i gestionar els ajuts individuals de desplaçament per al curs 2021/22.
Legitimació: Competència delegada pel Departament d'Educació. En el DOGC núm. 7174, d'1 d'agost de 2016, es va publicar la Resolució ENS/1874/2016, de 25 de juliol, per la qual es dona publicitat al conveni de col·laboració subscrit entre l'Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament d'Educació i el Consell Comarcal del Baix Camp relatiu a la delegació de competències quant a la gestió de serveis i prestacions en matèria de transport i menjador escolar.
Consentiment positiu: es els models de presentació de la sol·licitud de l'ajut es demana expressament el consentiment exprés de les persones interessades per al tractament de les seves dades. Aquest consentiment pot incloure, si així ho indica expressament la persona interessada, la facultat al responsable del tractament per accedir a informació de renda davant l'Administració d'Hisenda, alliberant així de l'obligació de presentar aquesta documentació juntament amb la sol·licitud.
Persones destinatàries: es poden cedir dades al Departament d'Educació que és l'administració que assumeix el finançament i fiscalització última d'aquests ajuts. També es pot facilitar al centre docent la informació sobre si s'ha atorgat o no l'ajut sol·licitat sense altre informació addicional.
Drets de les persones interessades: les persones interessades tenen els següents drets: accés, rectificació, oposició, supressió i limitació de les dades, i en el seu cas, la portabilitat de les dades, així com els altres drets reconeguts al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de
2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de
dades personals i a la circulació d'aquestes dades.
Procedència De les persones de la unitat familiar, en els termes indicats a les
Bases.
Termini de conservació de dades: Les dades es mantindran per un període de
2 anys.
Drets de les persones interessades: les persones interessades tenen els següents drets: accés, rectificació, oposició, supressió i limitació de les dades, i en el seu cas, la portabilitat de les dades, així com els altres drets reconeguts al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de
2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de
dades personals i a la circulació d'aquestes dades.
Dret a presentar reclamació: Es pot formular reclamació davant l'autoritat de control corresponent, com davant l'Autoritat Catalana de Protecció de dades APDCAT.
Decisions automatitzades: No existeixen decisions automatitzades en aquest tractament.