Afectacions per les fortes tempestes de la DANA
Des de l’Oficina Comarcal de Consum del Baix Camp informem de les recomanacions de l’Agència Catalana del Consum en cas d’haver patit danys o la cancel·lació d'algun servei per les fortes tempestes de la DANA.
Danys en els béns:
- Comprova quines assegurances tens contractades(de la llar, del vehicle, etc.) i si cobreixen els danys. Només es podrà aconseguir una indemnització si el bé sinistrat estava assegurat en el moment del sinistre (els dies del temporal).
- Si la pòlissa d'assegurança cobreix els béns fets malbé, cal comunicar-ho a l'entitat asseguradora dins el termini de 7 dies naturals a partir del moment en què te n'has assabentat –excepte que la pòlissa estableixi un termini superior–. És recomanable informar del sinistre per algun mitjà que en deixi constància (per exemple, trucant al servei d'atenció al client i demanant un número de referència).
- Si el sinistre és provocat per riscos extraordinaris o catastròfics, com ara una inundació produïda per la pluja, un cop de mar o per vents iguals o superiors a 120 km/hora, l'asseguradora té l'obligació de comunicar el sinistre al Consorci de Compensació d'Assegurances, organisme estatal que indemnitza els danys produïts per fenòmens naturals o derivats de fets d’incidència política o social i serà aquesta entitat qui, d'acord amb el seu Reglament, es farà càrrec d'indemnitzar els danys (sempre que disposis d'assegurança).
Talls de subministrament:
- En cas que encara no s’hagi restablert adequadament el servei, contacta amb la companyia (elèctrica, d'aigua, de telèfon...)a través dels seus canals d’atenció al client. Revisa bé les factures perquè pots tenir dret a que no et cobrin la part del servei no prestat. Si cal, reclama a l’empresa contractada.
- Si tens una assegurança de la llar del tipus multirisc(amb múltiples riscos i garanties cobertes) comprova si cobreix els danys i perjudicis soferts pels talls de subministrament.
- Si hi ha bens danyats i també talls de subministrament i ambdós estan coberts per la mateixa asseguradora cal especificar-ho de forma conjunta en el mateix comunicat del sinistre.
En el cas que la companyia d’assegurances o l’empresa de subministrament no atengui la teva reclamació, es pot reclamar davant el servei públic de consum del teu municipi o comarca, o bé a l’Agència Catalana del Consum (cercador de la teva oficina de consum).
També es pot demanar assessorament a una Associació de consumidors.
Cancel·lació d’un vol:
- Si s’ha cancel·lat el teu vol, tens dret a triar entre la devolució dels diners o un transport alternatiu. Si acceptes aquest transport alternatiu, la companyia t'ha de donar assistència, quan calgui (manutenció i allotjament).
Retards:
En el cas dels retards, cal tenir en compte que hi ha diferències en funció del temps de retard:
- A partir de 2 hores, la normativa europea reconeix el dret a assistència, és a dir, a rebre gratuïtament menjar i beguda en funció dels temps que calgui esperar, allotjament si calgués (inclosos els desplaçaments) i mitjans de comunicació (possibilitat de fer una trucada, etc.).
- A partir de 5 hores, el retard s’equipara a una cancel·lació, per tant, pots decidir si renuncies a volar i recuperar l’import pagat pel bitllet o bé acceptes un transport alternatiu fins a la destinació final.
Si no es respecten els teus drets:
- Reclama a l'empresa amb qui tens contractat el servei, sempre per canals que et permetin conservar-ne una prova (full oficial de reclamacions, bústia o formulari en línia de l'empresa, correu electrònic, canal d'atenció al client a les xarxes socials, trucada amb número d’incidència, etc.).
- Si en el termini d'un mes l'empresa no et respon o no arribes a un acord, pots presentar una reclamació en el servei públic de consum del teu municipi/comarca o a l'Agència Catalana del Consum(usa el cercador d'organismes de consum) o a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). Des dels organismes públics de consum es tramitarà la teva reclamació mitjançant els mecanismes de resolució alternativa de conflictes, que són sistemes gratuïts i voluntaris per a ambdues parts.
- Si cap de les opcions anteriors no dona un resultat satisfactori, pots recórrer a la via judicial. En aquest cas, et recomanem que contactis amb una Organització de persones consumidores registrada a Catalunya.
Trens:
Consulta en el web de Renfe (https://www.renfe.com/es/ca) les mesures sobre canvis i anul·lacions de bitllets habilitades per la companyia.
Autobús o autocar:
- Si el transportista ha cancel·lat el viatge, t'ha d’oferir una alternativa al viatge o bé el reemborsament de l’import pagat.
- Davant de qualsevol desavinença amb l’empresaper qualsevol problema relacionat amb el servei, demana el llibre de reclamacions a l’empresa o contacta-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, adreça la teva reclamació a la Junta Arbitral del Transport de Catalunya, l’organisme competent per resoldre les controvèrsies en els serveis de transport terrestre (autocar, taxi, tramvia, funicular, etc.).
Transport marítim:
- En cas de cancel·lació del viatge t'han d’oferir o bé un viatge alternatiu o el reemborsament de l’import pagat.
- En cas de desavinença amb l’empresa, demana i omple el full oficial de reclamació i si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacta amb el servei públic de consum del teu municipi(per a més informació consulta l’apartat Consultes i reclamacions).
Comerç electrònic:
- En cas d’haver fet una compra per via electrònica i degut al temporal no has rebut el producte (el comerciant té 30 dies per entregar-lo, excepte que s’hagi acordat un altre termini) t'aconsellem concedir un termini addicional a l’empresa.
- Si passat aquest termini addicional el venedor no pot entregar-te la compra(sigui quin sigui el motiu), tens dret a desistir del contracte i a recuperar les quantitats pagades.
- En cas de disconformitat, reclama a l’empresa per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no has obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacta amb el servei públic de consum que et correspongui segons el teu municipi(per a més informació consulta l’apartat Consultes i reclamacions).
Cancel·lació d’esdeveniments:
- La cancel·lació d'esdeveniments o activitats dona dret al reemborsament de la totalitat dels pagaments que s'haguessin realitzat, amb independència de drets addicionals que poguessin derivar-se del contracte. La devolució s'ha de sol·licitar al proveïdor de serveis que els va vendre. Si l'esdeveniment no es cancel·la, però no s'hi pot accedir pel temporal, comprova els termes i condicions del contracte per verificar si aquestes circumstàncies de cancel·lació estan previstes i els potencials drets addicionals que poguessin aparellar-se a aquestes cancel·lacions.
Si voleu realitzar consultes o reclamacions us podeu adreçar a l'Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la Plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus.
Tenim servei d'atenció telefònica tots els dies de 8:30 h a 9:30 h trucant al 977 327 100, servei d'atenció per correu electrònic a l'adreça consum@baixcamp.cat i atenció presencial els dilluns, dimecres i divendres de 9:30 h a 13 h (de 9:30 h a 11 h sense cita, a partir de les 11h i fins a les 13 h amb cita prèvia).