Recomanacions contractació de transport aeri
Ara que s'acosten les vacances de Setmana Santa i sol haver-hi una pujada en el nombre de viatges i de contractacions de transport, des del Consell Comarcal del Baix Camp i l'Agència Catalana de Consum de la Generalitat de Catalunya, us volem recordar a les persones consumidores els vostres drets a l'hora de contractar serveis de transport aeri i gestionar situacions de retard, a través d'un seguit de consells pràctics:
Recomanacions per contractar transport aeri
- El preu dels bitllets d'avió és lliure i les companyies el fixen segons criteris comercials, però sempre han d'informar de l‘import total i tancat' (amb impostos, taxes, etc.).
- Informeu-vos de les condicions de la tarifa que contracteu (impossibilitat de fer canvis o de cancel·lar el bitllet, etc.).
- Pareu atenció als serveis addicionals que poden fer incrementar el preu final (assegurances, opció de triar el seient...). Aquestes opcions que impliquen despeses addicionals no poden estar premarcades en cap cas.
- Comproveu si el preu del bitllet inclou l'equipatge per facturar i amb quin límit de pes, o si s'ha de pagar a part.
- Si voleu facturar objectes de valor (joies, per exemple), informeu-vos si la companyia ofereix la possibilitat de fer una declaració de valor d'aquests articles i amb quines condicions.
- Reviseu les dades del bitllet. Un simple error us pot fer perdre el viatge.
- Està prohibit cobrar per l'emissió del bitllet.
- Informeu-vos de la documentació d'identitat que necessitareu per viatjar (DNI, passaport, visat...).
- Pareu atenció als productes que està prohibit dur en l'equipatge.
- Arribeu a l'aeroport amb temps de sobres per passar els controls. Evitareu sorpreses desagradables.
- Si no teniu la targeta d'embarcament, tan aviat com arribeu a l'aeroport dirigiu-vos als taulells de facturació perquè us la lliurin.
Recomanacions per gestionar retards
- En cas de retard en la sortida del vol, demaneu informació a la companyia aèria (o a l'empresa on hàgiu reservat el vol).
- Si teniu connexió amb algun altre vol, contacteu amb la companyia per mirar de trobar una solució.
- En retards a partir de 2 hores, us han de donar gratuïtament menjar i begudes suficients i, si calgués, sistemes de comunicació.
- Si el vol surt l'endemà o dies més tard, teniu dret a allotjament gratuït (amb els desplaçaments inclosos).
- Si arribeu al destí final amb 3 hores de retard o més, teniu dret a una compensació econòmica d'entre 250 i 600€, en funció de la distància del vol, excepte que el transportista pugui demostrar que el retard ha estat provocat per circumstàncies extraordinàries i inevitables.
Fins a 1.500 km - 250€
Entre 1.501 i 3.500 km - 400€
Més de 3.500 km - 600€ (vols extracomunitaris)
- Tingueu en compte que la compensació econòmica es redueix a la meitat en cas que accepteu un vol alternatiu que us permeti arribar a destí amb poques hores de diferència respecte de l'hora prevista inicialment.
- Quan el retard sigui superior a les 5 hores, podeu desistir del vol i recuperar l'import del bitllet.
- Si la companyia aèria no respecta els vostres drets, demaneu el full oficial de reclamació o reclameu a l'empresa per algun mitjà que deixi constància (formulari web, telèfon amb número d'incidència, etc.). Si en termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb el servei públic de consum del vostre municipi (per a més informació consulteu l'apartat Consultes i reclamacions).
Si voleu realitzar consultes o reclamacions us podeu adreçar a l'Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la Plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus. Tenim servei d'atenció telefònica tots els dilluns de 9 h a 12 h trucant al 977 327 100, servei d'atenció per correu electrònic a l'adreça consum@baixcamp.cat i atenció presencial els dilluns de 9 h a 12 h, i dimecres i dijous de 9 h a 13 h amb cita prèvia.