Recomanacions de consum a bars i restaurants
Amb l'arribada del bon temps, es tendeix a sortir més de casa i probablement, l'afluència de gent a bars i restaurants sigui més alta. És per això, que des del Consell Comarcal del Baix Camp i l'Agència Catalana de Consum de la Generalitat de Catalunya, volem donar a les persones consumidores un seguit de consells pràctics relacionats amb el servei de la restauració:
-
Els preus anunciats a la carta o al rètol dels establiments de restauració ha de ser total. No s'admet la nota informativa "IVA no inclòs".
-
Si cobren preus diferents en funció del lloc on se serveixen (a la barra, a la terrassa, etc.), cal que indiquin el preu per a cada cas.
-
En cas que ofereixin menú, han d'informar del preu global i del que inclou (beguda, postres, etc.).
-
No poden cobrar conceptes com ara coberts o taula, ni tampoc serveis no sol·licitats expressament pel client.
-
Han de lliurar una factura o un tiquet amb els diversos conceptes i el preu (en el cas dels menús no és necessari desglossar els conceptes).
-
Cal que informin dels aliments que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies.
-
Els consumidors tenen dret a rebre, en català, les cartes en els establiments de restauració.
Al·lèrgies o intoleràncies alimentàries
Els establiments en els quals es pot adquirir qualsevol mena de menjar, com ara bars, restaurants, pastisseries, supermercats, mercats... han de proporcionar informació sobre els 14 grups d'aliments que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies (consulteu la Guia breu d'informació alimentària).
Aquesta informació, que ja es troba en l'etiqueta dels productes envasats, l'han d'oferir en el cas dels aliments que es tenen sense envasar i els envasats als llocs de venda.
Exemples de com comunicar la informació:
-
Oralment (cal que tingueu cartells avisant que disposeu d'aquesta informació i també tenir-la per escrit).
-
Per escrit (a la carta del restaurant, en forma de fitxa per a cada plat o bé mitjançant plafons, cartells o rètols prop dels aliments).
En cas de desavinença
En cas de desavinença amb l'establiment, demaneu el full oficial de reclamació i si en el termini de 30 dies no heu obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contacteu amb el servei públic de consum que us correspongui segons el vostre municipi (per a més informació consulteu l'apartat Consultes i reclamacions).
Si voleu realitzar consultes o reclamacions us podeu adreçar a l'Oficina de Consum del Baix Camp, situada a la Plaça de la Patacada, baixos (Edifici Campus) 43201 Reus. Tenim servei d'atenció telefònica tots els dilluns de 9 h a 12 h trucant al 977 327 100, servei d'atenció per correu electrònic a l'adreça consum@baixcamp.cat i atenció presencial els dilluns de 9 h a 12 h, i dimecres i dijous de 9 h a 13 h amb cita prèvia.